tirsdag 12. april 2011

Ballonglampe. Trådlampe. Eller hva det nå enn heter.

 Hvis man skal lage noe selv, skal man gjøre det ordentlig. Jeg og min gode venninne fant ut at vi skulle lage en trådlampe. (Er ikke sikker på hva det egentlig heter,) Vi møttes klokken syv på fredag og måtte handle inn:

  • Stor ballong (Kjøpte dette på ballongbutikken nede ved welhavens gate, og det største problemet var at de eneste ballongene de hadde, var for store. Vi ante ikke hva vi skulle gjøre, inntil vi lure jenter kom på samme ide (ikke minst samtidig) det var jo bare å ikke blåse ballongen helt opp. (Daaa-ah?)
  • Vaselin (Visste seg at vi egentlig ikke trengte dette, funket fint uten)
  • 3-4 nøster Garn (Vi kjøpte fire, men brukte to, kanskje to og en halv.)
  • Tapetlim (Vi fant ikke tapetlim, vi lette heller ikke så nøye, men vi fant tøystivelse, som visstnok skulle funke like bra og det  gjorde det, det var ekkelt og grisete, men det funket)
  • Lampeoppheng/Pæresokkel (Fant begge deler for 69kr på Clas Olson..)
  • Noen flasker med musserende hvitvin. (For ingenting funker bedre enn å lage noe selv med litt bobler i magen!) 

 Jeg valgte gult garn. Hun kjøpte grå.
Det stod i oppskriften at tråden helst måtte være hundre prosent bomull, hun kjøpte hundre prosent, jeg kjøpte 80 prosent, begge funka like bra!
 Det verste var å blåse opp ballongen, heldigvis hadde vi ballongpumpe (Anbefales) Vi blåste opp til passe størrelse og jeg knøt ballongene mens hun stod å holdt seg for ørene. (Okeyda, hun lagde tross alt stivelsen også, men litt holdt hun seg for ørene iallefall...)
 Dagen etter kunne jeg sprenge ballongen. (Hadde virkelig trodd at det bare var å stikke en nål inn i ballongen også skulle det si poff, men slik var det ikke, jeg måtte sile ut luften og fiske ballongen ut.) Jeg klipte et lite hull på toppen og en linje på langst for å få pæren igjennom og vips! En ny lampe!
Krever tålmodighet og gode venner! (Og plasthansker, glem for guds skyld ikke plasthansker!)

Håper alle har gjort noe like kreativt i helgen!

Hilsen Sanne M (Og Sandra!)

15 kommentarer:

  1. Kjempefin ble den! Har lenge tenkt på å lage en slik og nå tror jeg jeg fikk "et lite spark i ræva";o) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Så stilig :) Nå har du fått din egen SOL ;) Takk for oppskrift .
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  3. steiki ta, den er helt RÅÅÅ:)
    For en jobb, sikkert greit med bobler i magen ja:)
    takk for at du delte dette med oss:)

    Klem Trine, med ønsker om en fin dag:)

    SvarSlett
  4. De er så fine!! Og Ah så bra! Nå kan jeg jo spørre deg!! Jeg har kjøpt alt hva jeg trenger for å lage min egen lampe, men undrer meg grønn på hvordan jeg skal få festa lampeopphenget! har du lyst til å utbrodere dette for meg?? Hadde jeg blitt steike glad!!
    venter i spenning! :)
    hilsen Hanne fra She&Life

    ps: enda mer gira nå som jeg ser hvor fint det blir!! Veldig dekorativt!

    SvarSlett
  5. Så kul! Veldig bra at du skriver hvordan dere gikk fram. Kanskje det kommer en slik inn i Igihuset også?
    Klem

    SvarSlett
  6. Hær-re-gud, den var heeelt utrolig kul! Jeg er dødsimponert!!!

    SvarSlett
  7. Særs fin! Og veldig bra valg ang farge! Sånn fikk jeg og lyst til å lage!!!

    SvarSlett
  8. Sååå FLINKISER dere har vært!! Lampen ble jo bare RÅkul:) Kjekk ide!! Men var ikke den ballongen fryktelig rund da? Imponerandes..

    SvarSlett
  9. AAAAhh så bra! SÅ kult! Du har vært kjempe flink! Har også hatt lyst til å lage en slik en, men har ikke et sted å henge den opp. Enda. Din ble super!
    Ikke sant sengetøyet er fint!?! haha vurderte å handle dobbelt opp jeg og ;D Angrer slik på at jeg ikke kjøpte et lignende fra Åhlens for noen år siden. Fortsatt tenker jeg på det..
    Gode hilsner til deg fra her. :D

    SvarSlett
  10. For en superduperfin lampe du har laget! Smæsh farge å! Go påske te dæ! :)

    SvarSlett
  11. Den ble superfin! Likte spesielt det med at man måtte ha litt bobler i magen :)

    SvarSlett
  12. Fantastisk fin lampeskjerm. Herlig. Og beskrivelsen var nesten bedre! Sitter her og humrer for meg selg.

    Må prøve dette, tror jeg :D

    SvarSlett

Fordi små ord gjør dagen litt større.